Scrisoare pastoral: Fericirea de a avea o mam bun

Omagiu Mamei cereti i mamelor noastre cretine

"«Dumnezeu cel preabun i preanelept, voind s nfptuiasc Rscumprarea lumii, la plinirea timpului, a trimis pe Fiul su nscut din femeie... ca s primim nfierea» (Gal 4,4-5). Acesta, pentru noi oamenii i pentru a noastr mntuire, s-a cobort din ceruri i s-a ntrupat de la Duhul Sfnt din Maria Fecioar". Este declaraia Conciliului Vatican II despre sfnta Fecioar Maria, Nsctoarea lui Dumnezeu i despre rolul ei n misterul mntuirii i n misterul Bisericii. "ntr-adevr, Fecioara Maria, care la vestirea ngerului a primit n inima i n trupul ei cuvntul lui Dumnezeu i a adus lumii viaa, este recunoscut i cinstit ca adevrata Mam a lui Dumnezeu i a Mntuitorului i pentru c a cooperat prin iubirea ei la naterea n Biseric a credincioilor este pe drept cuvnt Mam a mdularelor lui Cristos i este venerat ca o mam preaiubitoare".

nscris n seria marilor sanctuare mariane din lume, sanctuarul de la Cacica, ne strnge n jurul aceleiai Mame, Maria, i ne prilejuiete ocazia sfnt de a-i vedea strlucirea ei, dar i rolul ei n viaa noastr. n anul binecuvntat, nchinat familiei, Maria ne apare ca Mam: Mama voit de Dumnezeu pentru Fiul su Isus, dar i mam pentru noi, fiii si adoptivi; Mama care i-a oferit nu numai frumuseea ei trupeasc, dar mai ales nobleea ei sufleteasc i generozitatea ei de credin, care nu a fost numai un instrument pasiv n mna lui Dumnezeu, ci a cooperat la mntuirea omului n libertatea credinei i a ascultrii.

Prinii Bisericii se bucur s o numeasc pe Maria "Mama celor vii", afirmnd c "moartea a venit prin Eva, iar viaa prin Maria". Biserica nu nceteaz s o proclame ca aceea care l-a nscut pe Fiul pe care Dumnezeu l-a rnduit primul nscut dintre muli frai (cf. Rom 8,29), adic dintre credincioi, la naterea i creterea crora ea conlucreaz cu iubire de mam.

"Maria, care a fost prin harul lui Dumnezeu, dup Fiul su, deasupra tuturor ngerilor i a oamenilor, pentru c este Mama Preasfnt a lui Dumnezeu i a luat parte la Misterul lui Cristos, este pe bun dreptate cinstit de Biseric printr-un cult deosebit" (LG 60).

Glasul Elisabetei care o ntmpin cu cuvintele: "Binecuvntat eti tu ntre femei i fericit eti tu care ai crezut c se vor mplini cele spuse ie de Domnul" (cf. Lc 1,42), ca i vocea din mulime care proclam fericit snul care le-a purtat i pieptul la care a supt nvtorul (cf. Lc 11,26), reprezint atitudinea biblic n faa Mariei.

Dac sunt attea lucruri minunate ce trebuie s le admirm i s le proclamm n Maria, n acest an trebuie s elogiem cel mai nobil titlu, titlul de Mam - Theotokos. Fericit cel care are o mam bun. Fericit Isus care a avut-o pe Maria ca mam toat frumoas i sfnt, curat i iubitoare cum alta nu mai e. Fericite sunt mamele care o cunosc i o imit i fericii toi aceia care pstreaz imaginea mamei i o iubesc.

Ne impresioneaz tradiia Bisericii, att cea din Orient, ct i cea din Occident, care a marcat i a evideniat din plin demnitatea de mam a Mariei. La glasul Bisericii s-a adugat glasul poeilor, al muzicienilor, glasul i inima artitilor care nu nceteaz s o cnte, s arate lumii numele i realitatea ei de mam.

De o real impresie i valoare este reflexia marelui scriitor Michel Quoist care ne prezint n una din poeziile sale gndul lui Dumnezeu despre Maria:

"Cea mai frumoas invenie a mea, spune Domnul, este Maria, Mama.
Aveam nevoie de o mam i am fcut-o.
Am creat-o pe mama mea mai nainte ca ea s-mi dea via. Era mai sigur aa.
Acum sunt i eu om ca toi oamenii.
Nu am pentru ce s-i invidiez pe alii, deoarece am i eu o mam.
O mam adevrat.
mi lipsea.
Mama mea se cheam Maria, spune Domnul.
Sufletul ei este cu totul curat i plin de bucurie.
Trupul ei este feciorelnic i ptruns de o aa lumin
nct pe pmnt n-am obosit niciodat s o privesc,
s o ascult i s m gndesc la ea.
Este aa de frumoas mama mea,
nct, lsnd splendorile cerului,
nu m-am simit nicicnd strin i stingher alturi de ea.
i tiu bine, spune Domnul, ce nseamn s fii purtat de ngeri,
dar nu se poate compara nicidecum cu braele unei Mame, credei-m!"

Fericit cel care are o asemenea Mam. Fericii toi cei care o gsesc i se bucur de braele ei.

Fecioar Sfnt, Marie, Mama lui Isus i Mama noastr: noi avem nevoie de tine!

Noi avem nevoie de iubirea ta, de inima ta. Noi toi fiii ti ce suntem aici, dar nu numai noi, ci toi locuitorii acestui pmnt, toi credincioii din Romnia, din Moldova, din Bucovina.

Au nevoie de tine copiii care cresc i care vor fi viitorul lumii.

Au nevoie de tine tinerii i tinerele noastre care vor s-i valorifice iubirea i s cldeasc ziua de mine.

Au nevoie de tine prinii i mamele noastre pe drumul iubirii lor i n revrsarea iubirii lor.

Au nevoie de tine toi responsabilii vieii i ai pcii, toi cei care trebuie s garanteze armonia i fericirea.

Au nevoie de tine i de iubirea ta toi fiii i fiicele tale consacrate vieii curate i rugciunii.

Avem toi nevoie de tine!

Toi cei care suntem fii ai Evei, ca s ne transformm n fiii ti: Fiii Mariei!

Este o mare bucurie c sunt atia cretini care alturi de credincioii catolici o cinstesc pe Maria cu o cinste cuvenit Maicii Domnului, mai ales cretinii orientali care se ntrec cu elan arztor i cu suflet devotat n a aduce cult Nsctoarei de Dumnezeu.

Toi cretinii s nale rugi struitoare ctre Mama lui Dumnezeu i Mama oamenilor pentru ca ea s mijloceasc la Fiul su ca toate familiile popoarelor s se uneasc n mod fericit n pace i armonie, ntr-un singur popor al lui Dumnezeu, spre slava Preafericitei i nedespritei Treimi - ne ndeamn Conciliul n finalul documentului Lumen gentium (cf. LG 69).

Cu toii, aadar, tiind c avem o mam bun i fericii c suntem fiii ei, s o proclamm i s o venerm.

Toat frumoas eti Marie!

Tu eti Mama lui Isus i Mama noastr!

Tu eti bucuria i cinstea poporului nostru!.

15 august 1994, solemnitatea Adormirii Maicii Domnului,
Anul Internaional al Familiei.

Petru Gherghel, episcop de Iai

(publicat n Lumina cretinului, august 1994)