Pelerinajele

"Acolo (la Ierusalim) s-au suit seminiile Domnului,
dup legea lui Israel, ca s laude numele Domnului"
(Ps 122,4).

Se tie foarte bine c "omul sfinete locul", i asta, ca o evideniere a rolului unui om realizat plenar i ca influen benefic asupra celor din jurul su.

Din punct de vedere spiritual, cretinul realizat plenar, sfntul, este capodopera harului dumnezeiesc, prin Cristos n Duhul Sfnt. Cristos nsui, ntrupat, mpreun cu prietenii si intimi, sfinii, a fost, pe tot parcursul celor dou milenii, n centrul ateniei cretinilor i chiar a necretinilor. Locurile mai nsemnate de care se leag viaa pmnteasc a lui Isus, precum Betleemul, Nazaretul, Ierusalimul i altele au fost peste veacuri puncte de atracie spre care s-au ndreptat milioane de cretini. De asemenea martirii, eroi ai mrturisirii credinei cu preul vieii, dar i muli ali sfini n frunte cu Preasfnta Fecioar Maria, au rmas n memoria cretinilor ca modele de urmat i mijlocitori puternici la Tronul ndurrii divine. Locurile naterii, activitii i morii lor sfinte, au chemat spre venerare mulimi nenumrate. n felul acesta au luat natere pelerinajele. Fenomenul nu este exclusiv cretin. l ntlnim la evrei n Vechiul Testament, la alte religii vechi i la mahomedani.

Pentru cretini, pelerinajul constituie o adunare comunitar, festiv, celebrat cu bucurie. Sfntul venerat este garantul comuniunii, cel care polarizeaz mulimile de pretutindeni n preamrirea Atotputernicului i Milostivului Dumnezeu. Totdeauna, cei care se nroleaz n pelerinaj, o fac fie n duh de pocin, din iniiativ proprie sau ca mplinire a unui canon, ca mulumire pentru un dar special primit sau pentru a primi un dar deosebit. Mai presus de toate, pelerinajul este o ocazie ce se ofer cretinului de a medita asupra condiiei sale de cltor, pelerin (din cuvntul latin peregrinus), n drum spre adevrata patrie, cerul. Vizitnd locurile sfinte, ilustrate de prezena pmnteasc a Mntuitorului, a Maicii Sfinte, a sfinilor, cretinul se roag i se ndeamn la o via mai sfnt. ntors acas, ndeobte este considerat de comunitatea din care face parte, ca un hagi, sfnt, sfinit.

Multe sunt sanctuarele din lume spre care se ndreapt pelerinii. Cele mai cunoscute sunt cele ale Mntuitorului din ara Sfnt, ale Mariei din Lourdes i Fatima, ale sfinilor apostoli Petru i Paul din Roma, ale sfntului Iacob din Compostella (Spania) i al sfintei Tereza a Pruncului Isus din Lisieux.

n Romnia, sanctuarele catolice care atrag miile de pelerini sunt mai cu seam Maria-Radna (Arad), cel de la umuleu-Ciuc (Rusalii) i n Dieceza de Iai, mult ndrgitul sanctuar al Madonei Negre de la Cacica. n tot timpul anului, dar mai ales de 15 august, atenia cretinilor se ndreapt spre acest loc binecuvntat, de nvigorare spiritual.

Sfnt Marie, ridicat cu trupul i sufletul n slava cereasc, tu, Patroana deosebit a Diecezei noastre de Iai, roag-te pentru noi!

Pr. Anton Despinescu

(publicat n Lumina cretinului, august 1995)