Scrisoare pastoral: Maria nlat la cer, mama i regina noastr

Planul venic al lui Dumnezeu

Parcurgnd etap cu etap anul liturgic facem memoria vieii i operei lui Isus Cristos i retrim n credin drumul iubirii Fiului lui Dumnezeu, care coboar la noi, se face asemenea nou, se jertfete n locul nostru i, prin moartea i nvierea sa se ntoarce glorios n slav pentru a domni i stpni peste cei vii i peste cei mori, lrgind astfel pn la marginile pmntului i pn la sfritul veacurilor mpria cea nou (cf. Mt 13 .u.; 24,14).

Acesta este drumul pe care trebuie s mearg orice om, orice fptur; atunci cnd celebrm faptele minunate svrite de Dumnezeu prin Isus n Duhul Sfnt de fapt parcurgem drumul purificrii i nlrii noastre.

Din planul i voina lui Dumnezeu prima fptur care a beneficiat de parcurgerea ntreag a acestui drum este Maria Fecioar din Nazaret, care s-a deschis iubirii venice i a colaborat cu Dumnezeu, primind n snul ei pe Mntuitorul omului prin lucrarea special a Duhului Sfnt, oferindu-se cu trup i suflet n realizarea mntuirii tuturor oamenilor.

Drumul ei de credin este drumul Bisericii i al fiecrui credincios n parte. Ea este imaginea perfect a fpturii care beneficiaz de darul mntuirii i se nvrednicete s-l urmeze pe Fiul ei n slav trecnd dincolo de moarte i de mormnt cu trupul i cu sufletul su.

Ea este cea dinti care s-a bucurat s ajung acolo unde a ajuns capul trupului mistic, al Bisericii, adic Isus Cristos, om i Dumnezeu.

Maria i anul liturgic

Biserica, n timp ce retriete moment cu moment opera mntuitoare a lui Isus Cristos pe parcursul unui an liturgic, ne ofer i exemplul vieii i lucrrii Mariei care nu se desparte de Fiul ei, cruia i-a druit via i pe care l-a nsoit clip de clip de la natere, pe Calvar, n mormnt, n Cenacol i pn la nlarea lui n slav (cf. Lc 1,26-38; Fap 1,14).

Trebuie, aadar, s vorbim i de o participare a Mariei la tot programul lui Isus i de aceea i de o asociere la misterul lui Cristos desfurat i celebrat n anul liturgic.

n acest sens Biserica face memoria vieii i lucrrii Mariei, a misterului ei, introducnd pe tot parcursul anului liturgic celebrri n consonan cu marile mistere ale Sfintei Treimi i ntr-un chip deosebit cu cele ale lui Cristos, Fiul ei, i ale Duhului Sfnt, mirele sufletului ei.

ncepnd cu celebrarea naterii Mariei din ziua de 8 septembrie i vestind lun de lun diferite momente din viaa ei, precum i lucrri i privilegii de care ea s-a bucurat, Biserica evoc cu mare bucurie i cu mult folos drumul de credin al Mariei - de la natere i pn la nlarea ei la cer i ncoronarea n slav.

Ridicarea Mariei cu trupul i cu sufletul la cer

Dup ce Biserica celebreaz cu mare bucurie nvierea Domnului, nlarea lui Isus la cer, precum i trimiterea Duhului Sfnt, ea ne cheam s contemplm misterul ridicrii primei fpturi la slava cereasc - Maria, cea care i-a dat via i care s-a oferit fr rezerve pentru opera sa de mntuire.

n luna august toi fiii Bisericii, att din Orient ct i din Occident, sunt invitai s o contemple pe aceea care este sfnta Maria Mare, care a adormit ntru Domnul i de ctre ngeri a fost ridicat cu trupul la cer. Cretinii sunt invitai nu numai s admire acest mister, ci, mai mult, s se bucure i s se umple de sperana c, aa cum Maria a ajuns n slav, aa vor ajunge i ei atunci cnd Domnul va hotr.

Este mbucurtor faptul c despre Maria i misiunea ei au vorbit sfinii prini chiar de la nceput i au declarat-o Theotokos (Conciliul din Efes, 431), adevr care a aezat-o mereu alturi de Isus, Fiul ei, i a fcut-o s fie venerat i cntat de ntreaga Biseric din Rsrit i din Apus.

Prelund aceast mrturie de credin i amplificnd-o, sfinii prini papi, susinui mereu de ceilali episcopi i de poporul cretin, au inut s precizeze i s declare marele adevr despre credin i viaa Mariei i au declarat-o toat curat i neprihnit (1854) i mai recent nlat cu trupul i sufletul la cer (1950).

"Proclamm, declarm i definim c este un adevr de credin faptul c preacurata Mam a lui Dumnezeu i pururea Fecioar Maria la sfritul vieii sale pmnteti a fost ridicat cu trupul i sufletul n gloria cereasc" (Pius al XII-lea, Munificentissimus Deus).

O nvtur clar i definitiv care confirm attea expresii frumoase i minunate fcute pe parcursul celor dou mii de ani.

Imn nencetat de preamrire

Rentorcndu-ne n primele veacuri, adic la izvoare, iat cum argumenta acest adevr un episcop din sec. al VII-lea, Theoteknos din Livias, n omiliile sale: "Se cuvenea ca trupul preasfnt al Mariei, trup care l-a purtat pe Fiul lui Dumnezeu i care i-a fost locuin, care a fost divinizat, fcut incoruptibil, iluminat de harul lui Dumnezeu i plin de slav, s fie doar pentru puin timp ncredinat mormntului ca apoi s fie ridicat n slava cereasc cu sufletul su plcut lui Dumnezeu" (Omilii publicate n 1955 de A. Wegner).

Ne bucurm s adugm aici cuvintele de laud ale sfntului Ciril de Alexandria: "Te salutm, Marie, mama lui Dumnezeu, tezaur venerabil al lumii ntregi, fclie nestins, coroan a fecioriei, sceptru al doctrinei bune, locuin a celui care nu poate fi delimitat de nici un loc, mam i fecioar! i mulumim ie, celei care vine n numele Domnului i eti binecuvntat n evanghelii".

Ne bucurm s tim c nsui Conciliul Vatican II relund nvtura sfinilor prini, a papei Pius al XII-lea i a ntregii Biserici, spune: "Mama lui Isus, dup cum n ceruri, glorificat deja cu trupul i cu sufletul, este chipul i prga Bisericii care va ajunge la plintate n veacul ce va s vin, tot astfel, aici pe pmnt, strlucete ca un semn de speran sigur i de mngiere pentru poporul peregrin al lui Dumnezeu, pn cnd va veni ziua Domnului (cf. 2Pt 3,10)" (LG, 68).

Acelai lucru vrem s-l proclamm i noi la Cacica la nceputul celui de-al III-lea mileniu i la Iai n catedrala noastr cnd vom srbtori cu bucurie pe aceeai Mam i Regin.

Ea care a fost nlat la cer urmndu-l pe Isus n slav, ne invit s o urmm pe acest pmnt, s o ntlnim pe drumul nostru de credin i s o invocm cu bucurie: "O, preacurat i sfnt Fecioar Marie, ngerii din ceruri cnt slava adormirii tale, pentru c ai devenit mama creatorului a toate, Cristos Domnul nostru. Te rugm, s intervii fr ncetare pentru noi care ne punem sperana n tine, aa de aproape de Dumnezeu i fr ncetare Fecioar i mam» (Off. or. 758).

Ocrotii de ea vom merge cu curaj pe drumul nostru de credin i, astfel, sperm s o simim alturi i n acest an i n perioada sinodului diecezan care se apropie i n toat viaa noastr, cci ea este mama i regina noastr.

Maria, mama noastr, ne ateapt la Cacica!

Petru Gherghel, episcop de Iai

* * *

Programul de la Cacica

Mari - 14 august 2001
10.00 - Celebrare penitenial
12.00 - Sfnta Liturghie solemn de deschidere a pelerinajului
16.00 - Calea sfintei cruci
17.00 - Adoraie euharistic
18.00 - Sfnta Liturghie pentru tineri i seminariti
22.00 - Privegherea marian, urmat de procesiunea cu lumnri n jurul Bisericii

Miercuri - 15 august 2001
06.00 - Sfnta Liturghie de diminea
07.30 - Sfnta Liturghie greco-catolic (n biseric)
08.00 - Sfnta Liturghie n limba maghiar (la grot)
09.15 - Sfnta Liturghie n limba polon (n biseric)
09.15 - Sfnta Liturghie n limba german (la grot)
11.00 - Sfnta Liturghie solemn pontifical a hramului, ncheiat cu procesiunea i binecuvntarea euharistic