Omilia cardinalul Giovanni Battista Re la Liturghia de hram

n solemnitatea Adormirii Maicii Domnului prezent la Cacica i la Iai a fost cardinalul Giovanni Battista Re, prefect al Congregaiei pentru Episcopi. Eminena sa a vorbit credincioilor n cele dou localiti n cadrul sfintelor Liturghii. Redm mai jos omilia inut de cardinal la cacica.

* * *

Introducere la Liturghie

Cu bucurie mare am venit s m rog mpreun cu voi n acest sanctuar minunat al sfintei Fecioare Maria, att de drag inimii voastre.

Prezena mea vrea s fie i un semn al apropierii spirituale a Sfntului Printe, care mi-a dat mandatul s v aduc salutul su i binecuvntarea sa. n numele su i salut pe toi i pe fiecare dintre voi.

Adresez un gnd special plin de iubire episcopului vostru, Mons. Petru Gherghel, de care sunt legat ca prieten.

i salut pe preoi, pe clugri, pe clugrie. Adresez un salut familiilor voastre, exprimnd o apropiere special fa de persoanele bolnave i n vrst.

* * *

Omilia

Preaiubii frai i surori,

1. Solemnitatea Primirii n cer a Sfintei Fecioare ne invit s ne ridicm privirea spre Maria, primit cu trupul i sufletul n cer, anticipnd astfel destinul rezervat celor care cred n Cristos.

Aceast srbtoare marian este una dintre cele mai vechi i, ndeosebi n Orient, una dintre cele mai iubite i solemne. Ea ne invit s contempl misterul Fecioarei, al crui trup, la sfritul drumului vieii pmnteti, nu s-a transformat n cenu, aa cum se ntmpl pentru fiecare creatur omeneasc o dat cu moartea, ci a fost glorificat imediat: dogm de credin i mister mngietor.

Privim astzi la cea ridicat la cer nainte de toate pentru a admira mreia acestui mister, care reprezint pentru toi credincioii un semn de speran sigur. Dac Dumnezeu, prin privilegiul neprihnitei zmisliri, a ferit sufletul Mariei de orice umbr a rului, solemnitatea Ridicrii ei la Cer evideniaz modul n care Dumnezeu a voit s scuteasc de putreziciunea mormntului trupul su, un trup asemntor cu cel al oricrei fiine umane, luat din pmnt i destinat s se ntoarc n pmnt, din cauza pcatului strmoesc (cf. Gen 3,19).

Dac ne ntrebm cu privire la motivul pentru care Domnul a voit s o copleeasc pe Maria cu daruri i privilegii, gsim rspunsul n maternitatea sa divin. Ea a fost neprihnit pentru c a fost destinat s fie mama lui Cristos, Dumnezeu fcut om. A fost primit cu trupul i sufletul n cer pentru c ar fi fost foarte nepotrivit s lase putrezirii mormntului acel trup, n care s-a fcut om Fiul lui Dumnezeu.

Maria este singura femeie n care Dumnezeu a putut s arate puterea rscumprrii sale; este singura creatur n care planul originar al lui Dumnezeu s-a mplinit n mod desvrit.

2. ns ne nlm privirea spre cea ridicat la cer mai ales pentru a primi mesajul care coboar la noi din acest mister. Srbtoarea de astzi, prezentnd-o pe Maria glorificat nu numai cu sufletul, ci i cu trupul, ne invit s cinstim trupul nostru, aceast hain de carne destinat pentru viaa venic.

n acest sens, sfntul Bernard, la nceputul uneia din cuvntrile sale dedicate Ridicrii la Cer a Sfintei Fecioare Maria, afirm c ridicarea la cer a mamei Cuvntului ntrupat nu vorbete numai despre sfnta Fecioar, ci se refer i la fiina uman, la demnitatea sa, la destinul trupului su, ntr-un fel de antropologie cretin care preamrete persoana uman n dimensiunile sale cele mai nobile.

n lumina misterului celei ridicate la cer, brbatul i femeia i dau seama i mai mult c trupul nu este o nchisoare pentru suflet, ci mai degrab nelipsitul nsoitor de cltorie n drumul spre venicie.

Timpul nostru este nclinat s se ngrijeasc i s preamreasc aspectele fizice ale persoanei, adic s preamreasc trupul. Desigur c i trupul este lucrarea minilor lui Dumnezeu, creat pentru bucurie. ns brbatul i femeie nu epuizeaz existena lor n trup. Nu se poate reduce toat viaa i idealurile sale la funcionarea ritmurilor biologice i la satisfacerea simurilor.

Frailor i surorilor, s primim avertismentul care ne vine de la aceast solemnitate pentru a alunga ruinea cedrilor i a abdicrilor n lupta dintre trup i spirit. Maria ne ncurajeaz s nlm viaa, s purificm convieuirea uman, s veghem permanent asupra noastr, s perseverm n svrirea binelui, s fim fideli fa de angajamentele luate la Botez.

n actuala or a istoriei, marcat de attea profanri, sfnta Fecioar Maria glorificat i cu trupul ne este dat ca exemplu la care s privim. Ea ne ajut cu puterea sa s reacionm mpotriva rspndirii rului; ne invit, cu ncurajarea sa matern, s ne schimbm stilul de via i s facem binele.

3. Ridicarea sfintei Fecioare Maria la cer ne poart apoi s reflectm asupra vieii de dincolo i ne face s ntrevedem patria care ne este rezervat, amintindu-ne destinul nostru suprem i venic.

Mentalitatea de astzi ne nclin, din pcate destul de des, s ne ocup numai de lucrurile de pe pmnt. Totui pierderea unui orizont transcendent nu este numai o nfrngere religioas, ci i o nfrngere uman.

Lipsa unui obiectiv spre care tinde n mod natural existena uman marcheaz n mod negativ nsi coninuturile i criteriile vieii pmnteti. Numai dac rmne deschis spre o perspectiv venic, existena noastr n lumea aceasta i pstreaz n ntregime adevrul i eman energiile nobile cu care Dumnezeu a nzestrat-o. Ct de diferit este a ne simi responsabili de o istorie care se va termina n nimic, de o istorie care se va ncheia cu judecata lui Dumnezeu!

Ct de diferit n mod radical este atitudinea brbatului i a femeii contieni c trebuie s dea cont lui Dumnezeu, de atitudinea celui care, dimpotriv, este convins c nu trebuie s dea cont nimnui!

Maria a realizat n mod fidel planul pe care Dumnezeu l avea cu ea. i-a ncredinat cu ncredere condiia sa i activitatea sa ochiului ptrunztor i iubitor al celui care este stpn al timpului i al istoriei. Femeie cu o mare credin i umilin, sfnta Fecioar Maria a fost nlat de Cel Preanalt mai presus de toate fpturile.

4. Iubii frai i surori, s lsm ca misterul celei ridicate la cer s proiecteze lumina sa strlucitoare asupra realitii noastre i asupra valorilor primare ale existenei umane.

Maria, ridicat la cer, este mai aproape de Dumnezeu; ns n acelai timp este mai aproape de noi, pentru c din cer ea mijlocete n favoarea noastr i ne nsoete cu grija sa de mam n drumul nostru zilnic. Pentru aceasta o invocm ca mijlocitoare, avocat, ajutor al cretinilor, mngietoare a mhniilor.

Constituia dogmatic Lumen gentium ne spune c "acum, cnd este nlat n ceruri peste toi sfinii i ngerii, s mijloceasc la Fiul su, n comuniunea tuturor sfinilor, ca toate familiile popoarelor s se uneasc n mod fericit, cu pace i armonie, ntr-un singur popor al lui Dumnezeu, spre slava Preasfintei i nedespritei Treimi" (nr. 69).

5. Maria, ridicat la cer, s mijloceasc pentru catolicii din Romnia, pentru ca, redescoperind darul trupului ca instrument pentru a face voina lui Dumnezeu, s recunoasc cu umilin stpnirea lui Dumnezeu asupra vieii lor i asupra evenimentelor istoriei.

Umil i nalt mai mult dect orice fptur, mparte populaiei din dieceza aceasta i din ntreaga Romnie o ncredere rennoit i o speran puternic pentru ca s nu le scad curajul n lupta dintre bine i ru.

Marie, Mama noastr, fii mereu n inima fiecrui brbat i a fiecrei femei, acum i ntotdeauna. Amin!