Ziua Persoanelor Consacrate la nivel diecezan

Duminic, 5 octombrie 2003, a avut loc n basilica minor din Cacica ntlnirea reprezentanilor clugrilor i clugrielor care activeaz n Dieceza de Iai, srbtorind la nivel diecezan Ziua Persoanelor Consacrate. n lume exist n cadrul Bisericii Catolice mai mult de 1.000.000 de brbai i femei care mpreun formeaz marea familie a persoanelor consacrate i a membrilor societilor de via apostolic. n Dieceza de Iai sunt 12 congregaii de brbai, 32 de congregaii de femei; 182 de clugri; 478 de clugrie; 191 de fecioare consacrate; 80 de preoi clugri; 117 studeni i 221 de elevi n instituii ale ordinelor clugreti.

Acest pelerinaj se face deja de civa ani. Pentru c pe 2 februarie este greu s se adune persoanele consacrate, PS Petru Gherghel a dorit ca aceast ntlnire s aib loc la Cacica; astfel s-a celebrat Ziua Persoanelor Consacrate la nivel diecezan. n ziua de 12 septembrie pstorul diecezei a adresat tuturor persoanelor consacrate din diecez o scrisoare n care se spune c "n intenia de a favoriza cunoaterea reciproc, mprtirea experienelor proprii, a succeselor obinute sau a dificultilor cu care v confruntai, v invitm pe toi la un moment comun de rugciune, verificare i reflecie".

La ora 10.00 a nceput pelerinajul pe jos spre biseric, din intersecie (de la o distan de 2-3 km). Au fost prezeni n pelerinaj peste 300 de clugri i clugrie; s-a recitat sfntul Rozariu i s-a cntat.

La ora 11.00 a avut loc sfnta Liturghie pontifical concelebrat prezidat de ES Jean-Claude Prisset, nuniul apostolic n Romnia, mpreun cu PS Piotr Libera, secretar al Conferinei Episcopale Poloneze, PS Petru Gherghel, episcop de Iai, PS Anton Coa, episcop de Chiinu, i un mare numr de preoi. Lecturile, rugciunea credincioilor i oferirea darurilor au fost fcute de persoane consacrate. n cuvntul de la predic, PS Piotr Libera a subliniat importana rugciunii sfntului Rozariu: "Tocmai una dintre formele de contemplaie este Rozariul, care este o rugciune evanghelic. Recitndu-l, cretinul se ntoarce spre izvorul credinei, adic la Sfnta Scriptur. Tocmai n Sfnta Scriptur gsim forma i coninutul Rozariului. Partea principal a rugciunii: «Bucur-te, Marie», citeaz salutul arhanghelului Gabriel din scena Bunei-Vestirii a Mariei. Partea urmtoare este salutul i binecuvntarea Elisabetei. De asemenea, rugciunea «Tatl nostru» este prezent n evanghelie, deoarece nsui Cristos a transmis-o apostolilor si, iar «Slav Tatlui» este o form dezvoltat a cuvintelor lui Isus spuse n momentul trimiterii lor pentru a propovdui vestea cea bun. Dintre misterele contemplate numai «Adormirea Maici Domnului» i «ncoronarea Mariei ca regina cerului i a pmntului» nu provin direct din Sfnta Scriptur, totui sunt inspirate de ea. Aadar, proveniena biblic a sfntului Rozariu face din el o rugciune cristocentric, adic avndu-l n centru ntotdeauna pe Isus Cristos".

Dup mprtanie a avut loc rennoirea voturilor de castitate, srcie i ascultare ale persoanelor consacrate.

La sfritul sfintei Liturghii a urmat cuvntul de mulumire al pr. Romuald Bulai, paroh de Cacica, cu invitaia ca fiecare persoan s-i fac o analiz a vieii pentru a vedea unde mai are de lucrat pentru a ajunge la sfinenie. Dup sfnta Liturghie, la ora 14.00, a avut loc prezentarea temei sinodale: "Vocaia la viaa consacrat i persoanele consacrate n slujirea Bisericii", dup care PS Libera a prezentat activitatea persoanele consacrate care activeaz n Polonia i ct de necesar este aceast vocaie n lume. La ora 16.00 a urmat adoraia euharistic i ncheierea pelerinajului.

Sr. Lenua Bcoanu

Mai multe imagini putei vedea n [albumul foto]

* * *

Predica PS Piotr Libera la Cacica

Laudetur Iesus Christus!

1. Cu mare bucurie salut pe pstorul Bisericii lui Cristos din Iai, PS Petru Gherghel, care m-a invitat s vizitez acest sanctuar marian i s ne rugm mpreun. Dumnezeu s v rsplteasc, Excelen, pentru aceasta invitaie, pe care o preuiesc foarte mult, pentru c mi permite s m ntlnesc pentru prima oar cu realitatea Bisericii de pe pmnt romnesc. Cu mare bucurie salut pe nuniul apostolic, arhiep. Jean-Claude Prisset. Salut din suflet pe preoii diecezani, clugrii, clugriele i pe toate persoanele consacrate. Transmit clduroase salutri tuturor pelerinilor, care au venit aici de pe diferite meleaguri ale rii dv., att de frumoas, pentru a se ruga n fa Maicii Domnului.

Dragi frai i surori, primii, v rog, salutri sincere i cordiale de la Biserica din Polonia, n mod deosebit din partea episcopilor i a primatului Poloniei, care acum civa ani a vizitat acest loc sfnt. "Har vou i pace de la Dumnezeu Tatl nostru i de la Domnul Isus Cristos!" (Ef 1,2).

2. Dragilor! ntlnirea noastr are loc ntr-o perioad deosebit. Este luna octombrie, acest timp special, cnd inimile i gndurile noastre se ndreapt spre Domnul i spre Maica sa, prin contemplaia misterelor rozariului. Anul care trece a fost trit ca Anul Sfntului Rozariu. Sfntul Printe Ioan Paul al II-lea ne-a druit o scrisoare apostolic, Rosarium Virginis Mariae, i a adugat, pe lng cele 15 mistere existente, de bucurie, de durere i de slav, pe celelalte cinci pe care le-a numit de lumin.

Pe parcursul istoriei, Rozariul a fost i rmne n continuare o rugciune a poporului pelerin al lui Dumnezeu. Fiecare cretin, trecnd printre degete boabele Rozariului i rugndu-se, se apropie de desvrirea cea mai mare, care este nsui Dumnezeu. Rozariul exprim n modul cel mai deplin o sintez de devoiuni cretine i ntr-o oarecare msur este chiar un "izvor" al credinei, speranei i dragostei. Merit deci o cinste deosebit nu numai pentru rolul su imens n tradiie, pe parcursul istoriei Bisericii, ci i ca o rugciune actual n special astzi.

Observatorii schimbrilor n societatea contemporan noteaz o regul interesant. Pe de o parte, Bisericile i formele tradiionale de devoiuni i pierd popularitatea, pe de alt parte, se vorbete tot mai mult despre diferitele nevoi ale spiritului. Prezena clugrilor buditi pe strzile oraelor europene, n afara unui sentiment de ngrijorare, trebuie s nasc n cretini o hotrre i dorina unor activiti pastorale. Oamenii secolului al XXI-lea caut contemplaia i Biserica n faa dorinelor acestora nu este fr rspuns. Tocmai una dintre formele de contemplaie este Rozariul, care este o rugciune evanghelic. Recitndu-l, cretinul se ntoarce spre izvorul credinei, adic la Sfnta Scriptur. Tocmai n Sfnta Scriptur gsim forma i coninutul Rozariului. Partea principal a rugciunii: "Bucur-te, Marie", citeaz salutul arhanghelului Gabriel din scena Bunei-Vestirii a Mariei. Partea urmtoare este salutul i binecuvntarea Elisabetei. De asemenea rugciunea "Tatl nostru" este prezent n evanghelie, deoarece nsui Cristos a transmis-o apostolilor si, iar "Slav Tatlui" este o form dezvoltat a cuvintelor lui Isus spuse n momentul trimiterii lor pentru a propovdui vestea cea bun.

Dintre misterele contemplate, numai "Adormirea Maicii Domnului" i "ncoronarea Mariei ca regina cerului i a pmntului" nu provin direct din Sfnta Scriptur, totui sunt inspirate de ea. Aadar, proveniena biblic a sfntul Rozariu face din el o rugciune cristocentric, adic avndu-l n centru ntotdeauna pe Isus Cristos.

Sfntul Printe, n scrisoarea sa apostolic despre Rozariu, arat rostul acestei rugciuni i subliniaz caracterul ei meditativ.

"Motivul cel mai important pentru a propune din nou cu trie practicarea Rozariului este faptul c el constituie un mijloc foarte valid pentru a favoriza printre credincioi acea ndatorire de a contempla misterul cretin pe care l-am propus n scrisoarea apostolic Novo millennio ineunte drept adevrat i real «pedagogie a sfineniei»: «Este necesar un cretinism care s se disting nainte de toate prin arta rugciunii». Deoarece n cultura contemporan, n ciuda attor contradicii, apare o nou chemare la spiritualitate, datorat i influenelor altor religii, comunitile noastre trebuie s devin mai mult ca oricnd «autentice coli de rugciune»".

Rozariul se situeaz n cea mai bun i mai verificat tradiie a contemplrii cretine. Dezvoltndu-se n Occident, este o rugciune tipic meditativ i corespunde ntr-un fel "rugciunii inimii" sau "rugciunii lui Isus", ncolit n inutul Orientului cretin". Rozariul unete, aadar, simplitatea cu profunzimea. Unete n sine, ntr-un fel, spiritualitatea Orientului cu aceea a Occidentului.

3. Misterele Rozariului sunt numite Biblia n miniatur. Precum odinioar n biserici au fost pictate scene biblice pe perei, pentru a face accesibil cuvntul lui Dumnezeu sracilor cu ajutorul imaginii (Biblia pauperum), tot aa se poate spune c Rozariul este o form a breviarului universal. Anunarea misterelor trebuie s aprind imaginaia, iar, prin contemplaia lor, omul se scufund n misterele vieii lui Isus i ale Mariei. Completarea misterelor de bucurie, de durere i de slav cu misterele de lumin (introduse n ultimul timp de ctre papa Ioan Paul al II-lea) dezvolt dimensiunea cristologic a rugciunii Rozariului. Scenele: Botezul n Iordan, nceputul semnelor n Cana Galileii, propovduirea vetii celei bune, schimbarea la fa i instituirea Euharistiei ne ajut la contemplarea mai adnc a misterelor lui Cristos. Aadar, nu suntem limitai doar la cele cincisprezece sau chiar douzeci de mistere ale Rozariului, ci ne deschidem la profunzimea misterelor lui Dumnezeu, care depete orice tiin. Cnd amintim mpreun cu Maria viaa lui Cristos, lumina harului ne permite s vedem n el nu numai pe Dumnezeu, ci i misterul omului, demnitatea zmislirii, naterii, educaiei, cstoriei, muncii i morii sale.

Dragi frai i surori, cu deosebit emoie mi amintesc rugciunea Rozariului, pe care o recitam n biserica mea parohial, acum aproape 50 de ani ca seminarist, apoi n zilele mohorte ale serviciului militar, pe care l fceam ntr-o localitate mic pe lng grania cu fosta Uniune Sovietic. mi amintesc Rozariul recitat n tcerea capelei Seminarului din Cracovia i acela recitat printre zgomotele autobuzului prin Roma, n timpul studiilor n Cetatea Etern. Cte zile, luni i ani s-au nirat pe aa Rozariului meu dup aceste momente... Uneori ele au fost pline de soare i de bucurie, ns des au fost nsoite de lupt i de dorina de a birui slbiciunea omeneasc. Totul ns se armoniza n cele trei pri ale Rozariului, din care izvora puterea de a strui n credin. Rozariul este n continuare o rugciune vie i niciodat nu se ndeprteaz din minile omului, pentru c viaa lui Isus i a Mariei contemplat ntr-nsul seamn att de mult cu viaa fiecruia dintre noi.

4. n aceasta oper a sfineniei mntuitoare a bucuriilor i a durerilor noastre un rol deosebit i irepetabil l-a avut Maica Mntuitorului. Viaa ei este legat cu via noastr. Amintind-o pe ea, trecnd printre degete boabele Rozariului, totdeauna ne gndim la viaa ei i la viaa noastr. Maria prin Rozariu ne nva s nelegem marile opere ale lui Dumnezeu. Ne amintete, de asemenea, s fim ateni la tot ceea ce Dumnezeu face n viaa noastr. Ne amintete s fim prompi pentru a ne sacrifica ntotdeauna, pentru a mplini voina Tatlui ceresc, chiar i cnd viaa noastr devine un chin. Rozariul este rugciunea speranei. Credem c, spunndu-l vom fi mai aproape de Dumnezeu, credem c mama noastr, care mijlocete n faa lui, a obinut deja slava mntuirii. Prin mijlocirea Mariei suntem mai aproape de Fiul ei.

Adugarea misterelor de lumin la Rozariu face ca aceast rugciune s devin pentru noi mai drag, mai bogat n coninutul biblic, dezvluind totodat valorile ei supranaturale. Sfntul Printe a fcut acest lucru artnd nelepciunea carismatic a succesorului lui Petru. Tocmai el, Ioan Paul al II-lea, este un mare apostol al Rozariului. S-ar putea spune c toi aceti 25 de ani ai pontificatul su au fost nirai n ritmul Rozariului rostit zilnic. Rozariu l nsoete pe Sfntul Printe n mod cotidian. Adesea chema i cheam oamenii din toate pturile sociale, familiile cretine, pe tineri, persoane bolnave i n vrst, la recitarea acestei rugciuni, pe care el nsui o iubete att de mult. Peste dou zile, la 7 octombrie, n ciuda bolii i suferinelor, va merge la sanctuarul din Pompei, n sudul Italiei, pentru a se ruga Maicii Domnului, regina sfntului Rozariu, i pentru a se ruga pentru pacea n lume i n familie.

La sfritul Anului Sfntului Rozariu, dorim acum n aceast Euharistie s-i mulumim Domnului pentru toate harurile primite prin mijlocirea Maicii sale. S imitm n viaa noastr cretin, familiar, sacerdotal sau clugreasc, iubirea Sfntului Printe pentru Rozariu. Urmnd exemplul lui, s repetm des cuvintele rugciunii adresate Reginei sfntului Rozariu:

"O Rozariu binecuvntat al Mariei, lan suav care ne legi de Dumnezeu, legtur de iubire care ne uneti cu ngerii, turn de scpare n atacurile infernului, liman sigur n naufragiu, noi nu te vom prsi niciodat. Tu ne vei fi mngiere n ceasul agoniei. i ultima rostire a buzelor noastre va fi numele tu dulce, o regin a Rozariului de Ia Pompei, o Maica noastr iubit, o scpare a pctoilor, o suprem mngietoare a celor mhnii. Fii pretutindeni binecuvntat, acum i ntotdeauna, pe pmnt i n cer".

Sanctuarul marian Cacica, Dieceza Iai, 5 octombrie 2003

Ep. Piotr Libera,
secretarul general al Conferinei Episcopilor din Polonia

Mai multe imagini putei vedea n [albumul foto]