Omilia ES Jean-Claude Prisset la centenarul bisericii

Duminic, 10 octombrie 2004, s-au mplinit o sut de ani de la consacrarea actualei biserici din Cacica.

Cu aceast ocazie, smbt, 9 octombrie 2004, s-a inut o conferin, s-a dat un concert de org; comunitatea polon a susinut un program cultural dup care a urmat sfnta Liturghie.

Duminic au avut loc sfinte Liturghii n limbile ucrainean, german i polon dup care s-a celebrat sfnta Liturghie pontifical. La invitaia PS Petru Gherghel, au fost prezeni mai muli episcopi i preoi din ar i din strintate mpreun cu autoritile civile i credincioii din zon.

Redm n cele ce urmeaz omilia inut la Liturghia de duminic a nuniului apostolic n Romnia i n Republica Moldova.

* * *

Omilia ES Jean-Claude Prisset

"Unul dintre ei, vznd c s-a vindecat, s-a ntors preamrindu-l pe Dumnezeu cu glas puternic;i s-a aruncat la picioarele lui mulumindu-i" (Lc 17,15-16).

Excelenele voastre,
Domnule ambasador,
Dragi preoi, clugri i clugrie,
Iubii frai i surori,

i noi, adunai astzi pentru a celebra centenarul acestui sanctuar de la Cacica dedicat Maicii Domnului, sub numele de Czestochowa, ca biseric parohial i din 15 august 2000 bazilic, "s ne ntoarcem n timp pentru a preamri pe Dumnezeu cu glas puternic i pentru a-i mulumi lui Cristos" pentru tot ce a fcut pentru cei care au venit n acest loc sfnt.

Recunotina nu este numai o obligaie de a recunoate binefacerile primite, ci este i expresia micimii noastre n faa lui Dumnezeu, izvorul oricrui bine. Ceea ce au fcut prinii votri, care au venit din Polonia pentru a munci n mina de sare din apropiere - n care au fcut i o grot ca loc de rugciune - a fost de fapt exprimarea ncrederii lor n Dumnezeu sub cluzirea sfintei Fecioare Maria.

Naaman Sirianul a luat puin pmnt din Israel ca amintire a vindecrii sale n rul Iordan, prin intermediul profetului Elizeu, aa cum am auzit n prima lectur (cf. 2Rg 17). Fcnd astfel, el mprtea credina profetului n unicul Dumnezeu, creatorul cerului i al pmntului, eliberatorul poporului su din robia Egiptului, i, lund cu sine puin din acest pmnt al fgduinei, i exprima ncrederea n acest Dumnezeu al lui Elizeu. naintaii votri, cu mai mult de o sut de ani n urm, au venit n Bucovina, nu cu puin pmnt din ndeprtata Polonie, ci aducnd cu ei icoana sfintei Fecioare Maria, imaginea Maicii din Czestochowa, cu tot ceea ce este ea, adic ncrederea n mama lui Cristos, i mama noastr, maica Bisericii; dorina de a vrea asemenea ei s mplinim voina lui Dumnezeu n cotidianul "fiat" dup voina sa; disponibilitatea de a urma sfatul su "facei tot ce v va spune" (In 2,5).

Aa i noi astzi dorim s aducem mulumire lui Dumnezeu pentru cei o sut de ani de existen a acestei biserici, pentru o sut de ani de fidelitate fa de Biserica lui Cristos. Celebrarea acestui semnificativ aniversar, nu e numai amintirea trecutului, ci i amintirea n prezent pentru a ne cli din nou n ceea ce nseamn pentru noi, i mai ales pentru voi, membrii comunitii poloneze din Bucovina, un sanctuar aa de iubit, care a devenit n cursul deceniilor un sanctuar iubit de toi, unde fiecare vine pentru a o venera pe sfnta Fecioar Maria.

1. Am spus puin mai nainte c n a aduce cu ei icoana Maicii Domnului din Czestochowa, prinii votri au manifestat ncrederea lor mama lui Cristos, mama noastr i maica Bisericii.

Chiar n aceast lun de octombrie, care este i luna sfntului Rozariu, suntem invitai s meditm opera lui Cristos i a Mariei, prin rugciunea Rozariului. n scrisoarea sa apostolic Rosarium Virginis Mariae, pentru anul 2002-2003, papa Ioan Paul al II-lea scrie: "ns motivul cel mai important pentru a propune din nou cu trie practicarea Rozariului este faptul c el constituie un mod foarte valid pentru a favoriza printre credincioi acea ndatorire de a contempla misterul cretin pe care am propus-o n scrisoarea apostolic "Novo millennio ineunte" drept adevrat i real «pedagogia sfineniei!»..." (RVM 5)

La nceputul acestei scrisori, papa ne amintete c Rozariul este un mijloc foarte simplu i tradiional pentru a mplini bine acest program de sfinire, pentru c "n sobrietatea elementelor sale, concentreaz n sine profunzimea ntregului mesaj evanghelic, constituind un fel de compendiu al acestuia" (RVM 1).

Pentru a ne ajuta s contemplm mai bine pe Cristos n rugciunea Rozariului, papa Ioan Paul al II-lea a adugat alte cinci mistere, care sunt numite de el "mistere de lumin": Botezul lui Isus, minunea apei preschimbate n vin la nunta din Cana, nvtura lui Isus pe muntele fericirilor, schimbarea la fa i, n fine, ultima Cin, la care Isus s-a fcut prezent n Euharistie, centrul i culmea cultului.

Deci, "la Isus prin Maria", dup cum spuneau cei din antichitate, cci nu exist cale mai sigur, mai direct dect prin Maria dac vrem s-l cunoatem pe Fiul ei Isus. Vedem cum aceasta este eficace n motoul episcopal al Sfntului Printe "Totus tuus", cci, consacrndu-se Mariei nc din tinereea sa, el a urmat sub cluzirea ei matern un drum de total ncredere n Cristos, n condiii dificile dac ne gndim c a rmas singur pe lume la vrsta de numai douzeci i unu de ani, c a fost ales n fruntea Bisericii, atunci cnd aceasta se afla n toiul persecuiilor sub ateismul ideologic comunist n Europa Central i Oriental, urmnd cu mult curaj acel minister atunci cnd astzi lumea este marcat de materialism sau ateism practic. S ne amintim c el a fost salvat de nsi Maica Domnului n atentatul din 18 mai 1981.

2. n edificarea acestei biserici din Cacica n cinstea Maicii Domnului din Czestochowa cu o sut de ani n urm, constructorii i binefctorii au manifestat voina lor n dorina de a mplini asemenea sfintei Fecioare Maria voina lui Dumnezeu n cotidianul "fiat" dup voina sa.

La ce folosete o biseric dac nu la adunarea ucenicilor lui Cristos pentru a le oferi nvtura i sfinenia sa prin intermediul sacramentelor. Despre Biseric, spune Codul de drept canonic: "Este edificiul sacru destinat cultului divin, n care credincioii au dreptul de a veni pentru a exercita, mai ales n mod public, cultul divin" (CDC, can. 1214).

Deci, edificiul sacru, acest sanctuar care de o sut de ani este locul de ntlnire al familiei lui Dumnezeu, unde mii de credincioi au devenit fiii lui Dumnezeu prin intermediul Botezului, apostoli ai credinei prin intermediul Mirului; mrturisitori ai iubirii reciproce dintre Cristos i Biseric prin Cstorie; unde mii de credincioi primesc iertarea pcatelor lor prin intermediul Reconcilierii i unde se hrnesc cu nsui Cristos prin Euharistie. Apoi, n fiecare duminic, Biserica gzduiete comunitatea parohial pentru a celebra sfnta Liturghie. Devenit sanctuar, i din anul 2000 bazilic, aceast biseric gzduiete numeroi pelerini care vin s cear ajutor Domnului prin devoiunea fa de Maria. "La Isus prin Maria", o cale direct i sigur!

Cine ar putea spune cte haruri s-au primit n acest sanctuar. Despre aceasta ne d mrturie numeroasele "ex voto" care sunt atrnate de perete n interiorul acestei biserici. Dar cine tie cte haruri au fost primite i sunt cunoscute numai de Dumnezeu i de cel care a beneficiat de ele. Asemenea samariteanului, "vznd c s-a vindecat, s-a ntors preamrindu-l pe Dumnezeu cu glas puternic" (Lc 17,15), muli pelerini s-au ntors aici pentru a-i mulumi lui Dumnezeu cu un "ex voto"; dar cine tie ci sunt cei care au fcut-o numai n mod spiritual, printr-o rugciune la Domnul invocnd pe Maria cu frumoasa rugciune a sfntului Bernard: "Sub ocrotirea ta alergm sfnt Nsctoare de Dumnezeu. Nu dispreui rugciunile n nevoile noastre, ci ne mntuiete pururea de toate primejdiile, Fecioar slvit i binecuvntat".

3. Mai rmne un al treilea argument de analizat, dac vrem s mprtim pe deplin cu cei zece leproi din Evanghelia de astzi cele fcute de ei pentru a fi vindecai: disponibilitatea de a urma sfatul Maicii lui Cristos "facei tot ce v va spune" (In 2,5). Aceste cuvinte ale sfintei Fecioare Maria spuse slujitorilor la nunta din Cana au valoare pentru cei care vin la Cristos pentru a fi vindecai, pentru a-l urma, pentru a rmne n prezena sa, pentru a fi sfinii de prezena sa, aa cum a fost pentru cei zece leproi.

Aa au fcut i constructorii acestei biserici, cu o sut de ani n urm! Cci i-au dorit prezena lui Cristos n mijlocul lor, prezena pinii vieii, la care s recurg n fiecare zi; prezena cuvntului vieii prin intermediul ministerului preoesc, n predici i n catehism; prezena cea mai rspndit a trupului mistic al lui Cristos, din care ei nii - i noi astzi - suntem parte, adic Biserica adunat la ntrunirea liturgic. Aa spune constituia dogmatic "Lumen gentium" a Conciliului Vatican II despre Biseric, atunci cnd expune prin diferite imagini ale Bisericii-comunitate aceea referitoare la edificii: "Mai adesea Biserica este numit zidirea lui Dumnezeu (1Cor 3,9). [...] Acest edificiu primete diferite denumiri: casa lui Dumnezeu n care locuiete familia sa, locuina lui Dumnezeu n Duh, cortul lui Dumnezeu printre oameni i mai ales templul sfnt pe care sfinii prini l vd i l laud reprezentat n sanctuarele de piatr, i care, n liturgie, este asemnat pe bun dreptate cu cetatea sfnt, noul Ierusalim..." (LG 6d).

n acest context, este necesar s ascultm ceea ce papa scrie n pagini bogate de meditaie, n ultima enciclic "Ecclesia de Eucharistia", pentru a ne pune "la coala Mariei, femeie euharistic" (cf. nr. 53-58). M opresc doar la legtura dintre maternitatea Mariei i prezena sacramental a lui Cristos n Euharistie. Papa scrie: "Atunci cnd n momentul Bunei-Vestiri, poart n snul su Cuvntul fcut trup, ea devine ntr-un anumit fel, un tabernacol - primul tabernacol al istoriei - n care Fiul lui Dumnezeu, pentru moment invizibil n ochii oamenilor, se prezint la adoraia Elisabetei, iradiind parc lumina sa prin ochii i glasul Mariei" (EdE 55).

Aadar, mai ales aici, n aceast biseric dedicat sfintei Fecioare Maria, avem n mama lui Cristos i mama noastr, un impuls sigur pentru a ne apropia de Cristos, pentru a deveni mereu discipolii si, pentru a fi mereu cu adevrat cretini.

Concluzie

Am venit astzi n numr mare la acest sanctuar marian pentru a mulumi lui Dumnezeu de toate cte a fcut "n" i "prin intermediul" acestei biserici din piatr n cei o sut de ani. Suntem aici pentru a cere ca sub ocrotirea sfintei Fecioare Maria s putem continua cu siguran, perseveren i generozitate drumul nostru de-a lungul anilor pe care-i avem n fa. Smbta viitoare va ncepe anul Euharistic, pregtit n 2002-2003 de cel al Rozariului. Deci v propun s v amintii n fiecare zi ceea ce aceti doi ani de srbtoare, de dup anul 2000 cnd am srbtorit marele jubileu, c vor s ne determine s fim protagoniti adevrai ai programului noii evanghelizri. Deci va trebui s dm o mai mare importan atunci cnd ne rugm Rozariul, la misterele de lumin, care au fost instituite de papa Ioan Paul al II-lea, pentru anul Rozariului, mai ales al cincilea mister, cci de la Euharistia prezent n aceast Biseric, cum de altfel e n toate bisericile noastre, iradiaz prezena sacramental a lui Cristos, Domnul nostru i Dumnezeul nostru. Papa scrie despre aceasta: "Trecnd de la copilrie i de la viaa n Nazaret la viaa public a lui Isus, contemplarea ne poart asupra acelor mistere pe care le putem numi, ntr-un mod deosebit, misterele de lumin. n realitate, ntreg misterul lui Cristos este lumin. El este lumina lumii" (In 8,12). i dup ce a menionat primele patru, papa continu: "Mister de lumin este, n fine, instituirea Euharistiei, n care Cristos se d ca hran cu trupul i cu sngele su sub chipul pinii i al vinului..." (RVM 21).

Sfnta Fecioar Maria s druiasc ntregii comuniti parohiale din Cacica i tuturor pelerinilor care vin la sanctuar harul de a ajunge mereu mai aproape de Isus. Ea l ine n braele sale pentru a ni-l da ca Mntuitor, repetndu-ne, ori de cte ori i contemplm icoana sa: "Facei tot ce v va spune" (In 2,5)!

Cacica, 10 octombrie 2004

Jean-Claude Prisset, nuniu apostolic

Mai multe imagini putei vedea n [ albumul foto ]