Pelerinajul credincioilor din Parohia Tometi: Pelerinaj la Cacica

Un grup de 36 de credincioi din Parohia Tometi, nsoii de pr. paroh Pavel Chelaru, au fost n pelerinaj la sanctuarul Maicii Domnului de la Cacica. Pelerinajul a avut loc n zilele de smbt i duminic, respectiv 10 i 11 septembrie 2005.

Pelerinajul a nceput smbt, 10 septembrie, la ora 8.00, n biserica filial din Dancu, unde toi pelerinii adunai au recitat mpreun rugciunea de diminea i consfinirea la inima neprihnit a Mariei, dup care, n sunetul cntecului Fecioara la munte, cu crucea procesional flancat de dou lumnri, s-a plecat n procesiune spre autocar.

Traseul pn la Cacica a fost strbtut n atmosfer de reculegere, recitndu-se cele 20 de mistere ale Rozariului i cntndu-se cntece mariane.

Au fost staiuni i vizite la toate bisericile catolice de pe traseu, respectiv: Podu Iloaiei, Trgu Frumos, Pacani, Flticeni i Gura Humorului. La ora 15.00 am cobort din autocar i am reluat procesiunea pe jos intrnd n sanctuar tot n sunetul cntecului Fecioara la munte. La poarta sanctuarului am fost ntmpinai de printele Romuald Bulai, directorul sanctuarului, care ne-a salutat i ne-a urat pelerinaj reuit.

La picioarele Maicii Domnului am recitat din nou consfinirea la inima neprihnit a Mariei, dup care am celebrat sfnta Liturghie. La nceputul Liturghiei am depus fiecare dintre pelerini bileelul cu intenia pelerinajului. Ct de edificator a fost s auzim cu toii citindu-se n public intenia fiecruia dintre noi. Cele mai multe dintre ele spuneau acelai lucru, dar cu alte cuvinte. Cu toii mpreun am hotrt ca intenia general comun s fie de mulumire c Dumnezeu ne-a salvat de prpdul ploilor distrugtoare care s-au abtut n multe regiuni din ara noastr.

La predic am neles care este raportul nostru cu sfnta Maria, ct de puternic este Mama noastr cereasc la Dumnezeu i cum ar trebui s folosim ct mai bine timpul pelerinajului pentru a ne ntoarce acas plini cu ct mai multe haruri pentru noi i pentru toi cei dragi ai notri. n timpul sfintei Liturghii prinii franciscani ne-au oferit posibilitatea s ne mpcm cu Dumnezeu prin taina sfintei Spovezi.

Dup Liturghie am fost cazai la casa polon i la o alt cas n apropierea casei parohiale. La ora 18.00 a avut loc Calea sfintei cruci pe strzile din Cacica. La ora 20.00 am luat cina la casa parohial. Am ncheiat prima zi de pelerinaj cu adoraia euharistic de la ora 21.00 i cu rugciunea de sear.

n cea de-a doua zi ne-am rugat rugciunea de diminea n biseric la ora 8.00. La ora 8.30 am luat micul dejun, dup care am vizitat salina marcat de urmele clare ale credinei polonezilor care cu aproximativ 200 de ani n urm au venit pe aceste locuri i au nceput extracia srii, construind n subteran o adevrat bisericu nchinat sfintei Varvara, patroana spiritual a minerilor. Pn la sfnta Liturghie de la ora 11.00 am avut timp suficient s vizitm i biserica ortodox din localitate i am rmas frumos impresionai de modul n care bucovineni ortodoci particip la sfnta Liturghie, de obiceiul nemaintlnit de noi ca n bisericile ortodoxe o femeie s citeasc lecturile i s cnte psalmul.

Sfnta Liturghie parohial de la ora 11.00 a fost ct se poate de solemn. Biserica era plin, iar corul local a fost la nlime. La predic am realizat c porunca Domnului de a ierta pe aproapele nostru nu trebuie s stea sub semnul calculelor matematice i c, n calitate de cretini, avem datoria s iertm pentru c Dumnezeu ne-o cere, pentru c Isus ne-a dat exemplu, iar n calitate de oameni, pentru c i noi suntem greitori i ca atare, aa cum noi avem nevoie de iertarea altora i alii au nevoie de iertarea noastr.

Am cerut preoilor de acolo s fim pomenii la sfintele Liturghii care se celebreaz la sanctuar i am exprimat inteniile pentru aceasta. La ora 12.30 am servit prnzul, apreciind serviciul mai mult dect ireproabil al surorilor de la buctrie.

Nu se putea s plecm din Cacica fr s nu vizitm i a treia biseric. E vorba de cea greco-catolic a ucrainenilor. ntre altele, printele greco-catolic ne-a ajutat s aflm c n Cacica sunt oameni de trei etnii care corespund la trei confesiuni diferite: polonezii sunt romano-catolici, romnii sunt ortodoci, iar ucraineni sunt greco-catolici. Am aflat apoi multe lucruri din istoria greco-catolicilor ucraineni i despre ritul lor.

Pelerinajul nostru s-a ncheiat n sanctuarul din Cacica, unde am tras mpreun concluziile care se impuneau, lundu-ne n acelai timp hotrrile necesare la plecare. Pe spatele unei iconie dinainte pregtite fiecare dintre noi am compus o rugciune personal adresat Maicii Domnului. Redau n continuare cteva din rugciunile exprimate: "Maic de la Cacica, te rog mult de tot un lucru: s nu uii niciodat de mine, chiar dac se va ntmpla ca eu s uit vreodat de tine!" "i mulumesc, sfnt Marie de la Cacica, pentru ansa pe care mi-ai acordat-o de a participa la acest pelerinaj. Promit s revin ct mai curnd".

n prezena printelui director al sanctuarului ne-am luat rmas bun de la Maica Domnului, recitnd din nou consfinirea la inima neprihnit a Mariei i prsind sanctuarul cu cntecul Fecioara la munte.

Pe drum ne-am permis s vedem cu ochii notri ceea ce ni s-a spus deseori n timpul catehezelor sinodale: ruinele catedralei Episcopiei de Baia. Am trit ct se poate de frumos amintirea trecutului legat de prezent. Muli dintre noi ne-am spus cuvinte ca acestea: Toat viaa cretinului este nvluit n mister! Ce este omul, ce devine o catedral somptuoas?!

Ajuni acas am considerat c pelerinajul la Cacica se ncheie cu adevrat acolo unde l-am nceput. Cu crucea procesional n frunte am intrat din nou n biserica din Dancu nchinat Reginei Sfntului Rozariu i i-am adus mulumire pentru aceste dou zile de har. Ne-am dori ca acest prim pelerinaj, organizat la nivel parohial, s nu fie unicul, ci primul dintr-un ir nentrerupt de pelerinaje, care s se constituie ntr-o tradiie cretin sntoas i binefctoare pe care s o urmeze i alte comuniti din diecez.