Istoricul icoanei Maicii Domnului de la Cacica

La împlinirea a 200 de ani de prezență a icoanei Maicii Domnului la Cacica, pelerinajul din zilele de 14 și 15 august 2010, a fost unul deosebit. Aflându-se în pelerinaj spre Rokitno, un sanctuar din vestul Poloniei, unde se află, de asemenea, o copie a Maicii Domnului de la Czestochowa, pr. Alfons-Eugen Zelionca a redactat, la 11 august 2010, un scurt studiu asupra istoricului acestei icoane, urmând să revină cu amănunte.

La momentul actual, cert este că icoana aparține Școlii Poloneze și foarte probabil a fost pictată la Czestochowa la începutul secolului al XVII-lea. Momentul pentru care au fost confecționate imagini asemănătoare a fost unul deosebit, deoarece, la 8 septembrie 1717, imaginea de la Czestochowa a fost încoronată cu coroanele papei Clement al XI-lea, care în anul 1716, a semnat actul de încoronare.

Cu prilejul acestei sărbători au fost pictate în atelierul de la Czestochowa mai multe icoane, care, după ce au fost binecuvântate de ep. Krzysztof Andrzej Jan Szembek, episcop de Chelm, au fost preluate de rectorii sanctuarelor mariane din Polonia, în special prioritate au avut acele sanctuare care purtau hramul Maicii Domnului. Un astfel de sanctuar se află în localitatea Bochnia încă din secolul al XVII-lea, iar delegația care a fost prezentă la sărbătoarea Încoronării a primit (sau, e posibil, a achiziționat) o astfel de icoană.

Ulterior vremurile tulburi care s-au abătut asupra Poloniei au dus la masive migrații. Știm că primii coloniști stabiliți la Cacica la sfârșitul secolului al XVIII-lea au fost din această localitate, Bochnia, aproape de Krakowia. Ulterior au venit alți coloniști, de asemenea mineri din Wieliczka. Tradiția orală cu privire la geneza imaginii de la Cacica ne sugerează că atunci când coloniștii au migrat, au luat cu ei cel mai de preț lucru, acesta fiind icoana Maicii Domnului de la Czestochowa. În consecință, este foarte probabil ca icoana pe care o venerăm noi să fie tocmai această icoană.

Vremurile care au urmat și-au pus amprenta asupra cultului într-un mod deosebit. Primul paroh era armean și era din Stanislawow, unde era viu cultul Maicii Domnului fără semnele tăierii pe chip. Este posibil că nu vremurile să fi acoperit acele semne, ci să le fi făcut intenționat promovând cultul Maicii Domnului plină de har, în care a fost crescut în localitatea natală Stanislawow și care era atât de viu în Dieceza de Lemberg.

Cultul marian în Polonia

La o analiză a sistemului pe care se axează cultul marian în Polonia și modul prin care promovează ei dragostea către Maria, se poate constata că polonezii au un program foarte bine stabilit și care în general prevede o pregătire profundă. Iată câteva aspecte:

1. Fiecare sărbătoare este pregătită intensiv pe plan local, parohii, filiale;

2. Icoana vizitează fiecare parohie, filială, capelă, unde, timp de o săptămână, rămâne pentru ca lumea să se poată ruga și să poată aprofunda cultul Maicii Domnului;

3. Cultul se întinde după un program bine stabilit în timp, de exemplu, trei ani vizitarea într-o dieceză. În mod solemn este transportată și primită ca atare. Preoți pregătiți merg și predică un fel de misiuni, pentru fiecare categorie socială: adulți, tineri, copii, bolnavii sunt tratați deosebit, mai ales căsătoriile nesacramentale; se fac procesiuni și nopți de priveghere și cateheze timp de o săptămână. La sfârșit, într-un cadru solemn cu preoții din decanat și prezența episcopului sau a unui delegat, icoana este transportată în biserica filială sau în parohia învecinată. În fiecare biserică unde icoana a poposit rămâne o copie a imaginii, pentru ca ulterior credincioșii să o poată purta în procesiune și să se poată ruga. Se formează la sugestia predicatorului grupe de rugăciune și grupe pentru rozariul viu.

4. Anual se încearcă o vizită la sanctuar, în diferite forme: promovarea copiilor ca după prima Împărtășanie să facă împreună cu parohul acest pelerinaj, de asemenea ministranții și cei care primesc Mirul, după Mir fac un astfel de pelerinaj ca formă de mulțumire. Cei care urmează să susțină examenul de bacalaureat, toți din dieceză, cu o sută de zile înainte de examen, fac un astfel de pelerinaj, astfel se creează acea aprofundare a cultului și a dragostei către Maria.

5. În timp ce icoană vizitează fiecare biserică parohială și filială se adună aur, argint și alte pietre prețioase, iar la finalul celor trei ani icoana se reîntoarce în sanctuar și din cele adunate se confecționează o mantie și coroane.

Un astfel de program ar putea fi adaptat și adoptat și în Dieceza de Iași, care chiar dacă va fi de o mai mică anvergură, ne va înălța cu siguranță spre o aprofundare a misterului mântuirii prin această devoțiune atât de minunată.

Pr. Alfons-Eugen Zelionca