Istoricul icoanei Maicii Domnului de la Cacica

La mplinirea a 200 de ani de prezen a icoanei Maicii Domnului la Cacica, pelerinajul din zilele de 14 i 15 august 2010, a fost unul deosebit. Aflndu-se n pelerinaj spre Rokitno, un sanctuar din vestul Poloniei, unde se afl, de asemenea, o copie a Maicii Domnului de la Czestochowa, pr. Alfons-Eugen Zelionca a redactat, la 11 august 2010, un scurt studiu asupra istoricului acestei icoane, urmnd s revin cu amnunte.

La momentul actual, cert este c icoana aparine colii Poloneze i foarte probabil a fost pictat la Czestochowa la nceputul secolului al XVII-lea. Momentul pentru care au fost confecionate imagini asemntoare a fost unul deosebit, deoarece, la 8 septembrie 1717, imaginea de la Czestochowa a fost ncoronat cu coroanele papei Clement al XI-lea, care n anul 1716, a semnat actul de ncoronare.

Cu prilejul acestei srbtori au fost pictate n atelierul de la Czestochowa mai multe icoane, care, dup ce au fost binecuvntate de ep. Krzysztof Andrzej Jan Szembek, episcop de Chelm, au fost preluate de rectorii sanctuarelor mariane din Polonia, n special prioritate au avut acele sanctuare care purtau hramul Maicii Domnului. Un astfel de sanctuar se afl n localitatea Bochnia nc din secolul al XVII-lea, iar delegaia care a fost prezent la srbtoarea ncoronrii a primit (sau, e posibil, a achiziionat) o astfel de icoan.

Ulterior vremurile tulburi care s-au abtut asupra Poloniei au dus la masive migraii. tim c primii coloniti stabilii la Cacica la sfritul secolului al XVIII-lea au fost din aceast localitate, Bochnia, aproape de Krakowia. Ulterior au venit ali coloniti, de asemenea mineri din Wieliczka. Tradiia oral cu privire la geneza imaginii de la Cacica ne sugereaz c atunci cnd colonitii au migrat, au luat cu ei cel mai de pre lucru, acesta fiind icoana Maicii Domnului de la Czestochowa. n consecin, este foarte probabil ca icoana pe care o venerm noi s fie tocmai aceast icoan.

Vremurile care au urmat i-au pus amprenta asupra cultului ntr-un mod deosebit. Primul paroh era armean i era din Stanislawow, unde era viu cultul Maicii Domnului fr semnele tierii pe chip. Este posibil c nu vremurile s fi acoperit acele semne, ci s le fi fcut intenionat promovnd cultul Maicii Domnului plin de har, n care a fost crescut n localitatea natal Stanislawow i care era att de viu n Dieceza de Lemberg.

Cultul marian n Polonia

La o analiz a sistemului pe care se axeaz cultul marian n Polonia i modul prin care promoveaz ei dragostea ctre Maria, se poate constata c polonezii au un program foarte bine stabilit i care n general prevede o pregtire profund. Iat cteva aspecte:

1. Fiecare srbtoare este pregtit intensiv pe plan local, parohii, filiale;

2. Icoana viziteaz fiecare parohie, filial, capel, unde, timp de o sptmn, rmne pentru ca lumea s se poat ruga i s poat aprofunda cultul Maicii Domnului;

3. Cultul se ntinde dup un program bine stabilit n timp, de exemplu, trei ani vizitarea ntr-o diecez. n mod solemn este transportat i primit ca atare. Preoi pregtii merg i predic un fel de misiuni, pentru fiecare categorie social: aduli, tineri, copii, bolnavii sunt tratai deosebit, mai ales cstoriile nesacramentale; se fac procesiuni i nopi de priveghere i cateheze timp de o sptmn. La sfrit, ntr-un cadru solemn cu preoii din decanat i prezena episcopului sau a unui delegat, icoana este transportat n biserica filial sau n parohia nvecinat. n fiecare biseric unde icoana a poposit rmne o copie a imaginii, pentru ca ulterior credincioii s o poat purta n procesiune i s se poat ruga. Se formeaz la sugestia predicatorului grupe de rugciune i grupe pentru rozariul viu.

4. Anual se ncearc o vizit la sanctuar, n diferite forme: promovarea copiilor ca dup prima mprtanie s fac mpreun cu parohul acest pelerinaj, de asemenea ministranii i cei care primesc Mirul, dup Mir fac un astfel de pelerinaj ca form de mulumire. Cei care urmeaz s susin examenul de bacalaureat, toi din diecez, cu o sut de zile nainte de examen, fac un astfel de pelerinaj, astfel se creeaz acea aprofundare a cultului i a dragostei ctre Maria.

5. n timp ce icoan viziteaz fiecare biseric parohial i filial se adun aur, argint i alte pietre preioase, iar la finalul celor trei ani icoana se rentoarce n sanctuar i din cele adunate se confecioneaz o mantie i coroane.

Un astfel de program ar putea fi adaptat i adoptat i n Dieceza de Iai, care chiar dac va fi de o mai mic anvergur, ne va nla cu siguran spre o aprofundare a misterului mntuirii prin aceast devoiune att de minunat.

Pr. Alfons-Eugen Zelionca