Predica PS Paolo de Nicolò la sfnta Liturghide de hram

Omilia la solemnitatea Adormirea Maicii Domnului, rostit de PS Paolo de Nicolò, episcop titular de Mariana n Corsica, regent al Casei Pontificale, la sfnta Liturghie de hram a sanctuarului "Maica Domnului" de la Cacica, 15 august 2012.

* * *

Preasfiniile voastre,
cucernici confrai ntru Preoie,
dragi persoane consacrate
i voi toi frai i surori n Cristos,

Astzi, n renumitul i ndrgitul sanctuar al Maicii Domnului din Cacica, n scumpa noastr Diecez de Iai, celebrm minunile extraordinare pe care Dumnezeu le nfptuiete n creatura care, mai mult dect oricare alta, a avut ncredere n El i Lui i s-a ncredinat n mod deplin i liber: Preasfnta Fecioar Maria, Maica lui Dumnezeu, pe care o venerm cu credin sub titlul special de nlat la cer, conform celei de-a doua dogme mariane, dup aceea a Neprihnitei Zmisliri.

Dragi frai i surori, pentru a nelege mai bine celebrarea de astzi, innd seam de faptul c nlarea Mariei la cer cu trupul i cu sufletul este consecina direct a Neprihnitei Sale Zmisliri, mi vei ngdui s v spun, pe scurt, cteva cuvinte cu privire la prima Dogm Marian: adic tocmai Neprihnita Zmislire.

Pe scurt, putem spune c Neprihnita Zmislire este un miracol svrit de Dumnezeu n vederea celui mai mare miracol, cel al ntruprii, iar zmislirea Ei imaculat trebuie s fie pus neaprat n raport cu ntruparea Mntuitorului. n starea sa de Neprihnit, adic zmislit fr de pcatul strmoesc, Ea reprezint o excepie fa de toate creaturile, care n schimb se nasc sub semnul "mndriei" protoprinilor Adam i Eva, care s-au revoltat contra lui Dumnezeu. n raport cu ntruparea, adic cu faptul de a fi hrzit, ca i Maic a lui Dumnezeu: "Vei zmisli i vei nate un fiu, l vei aduce la lumin i-i vei pune numele Isus", Maria reprezint faptul extraordinar pe care Dumnezeu l mplinete pentru omenire, prin consimmntul liber i voluntar pe care omul l d la propunerea Sa.

Vedem aadar c scopul a toate acestea este cel de a da natere unui om care s cuteze a rscumpra omenirea deczut. Dar care om se poate considera drept naintea lui Dumnezeu? Care om, chiar i de-ar fi fr pcat, poate s concureze cu Dumnezeu? Doar un Dumnezeu poate s fie egal cu Dumnezeu. Dar Dumnezeu este Unul singur. i prin urmare este necesar ca El s devin om. Pentru mntuire este necesar Omul-Dumnezeu iar aceast condiie cere la rndul su, o natur neprihnit i o zmislire care s nu se realizeze prin actul comun i obinuit al generrii ci prin intermediul unirii lui Dumnezeu nsui cu aceast natur uman regenerat. Iar Maria Neprihnit este tocmai cea care l zmislete pe Omul-Dumnezeu prin intermediul Duhului Sfnt.

Iat aadar, preaiubii frai i surori, nucleul dogmei Neprihnitei Zmisliri a Mariei: Cea pe care o venerm sub titlul special de Arc a Noului Legmnt, destinat s-l poarte n Sine pe Mntuitorul lumii, nu putea s fie ptat de pcatul strmoesc, ci este scutit de acesta nc din venicie.

i iat-ne astfel la coninutul srbtorii de astzi: dogma nlrii la cer a Fericitei Fecioare Maria, proclamat de Papa Pius al XII-lea la 1 noiembrie 1950. De fapt, este un adevr ce trebuie crezut cu asentimentul voinei i al minii, faptul c Preasfnta Fecioar, tocmai pentru zmislirea sa Neprihnit, la sfritul vieii Sale pmnteti, nu a fost atins de putreziciunea trupeasc ci, printr-un privilegiu special, "a fost ridicat la slava cereasc, cu sufletul i cu trupul" (cf. Pius al XII-lea, Munificentissimus Deus, 1 noiembrie 1950).

Zice n aceast privin sfntul Ioan Damaschinul: "Cum ar fi putut s fie supus morii aceea care a fcut s izvorasc pentru toi adevrata via?"

Putem spune fr teama de a grei c Maria, urmnd calea Fiului Su Isus Cristos, nviat din mori, s-a nscut definitiv la o via nemuritoare.

nlarea Preasfintei Fecioare la cer prefigureaz aadar i mntuirea noastr, anticip glorificarea propriului nostru trup, adic a trupului nostru muritor; tocmai acest trup muritor l va vedea pe Dumnezeu i-l va contempla cu proprii ochi, pentru c i noi, prin meritele lui Cristos, datorit mntuirii pe care ne-a obinut-o prin ptimirea i nvierea Sa, vom renate n mod definitiv la o via nemuritoare.

Cum s rezumm sensul nlrii la cer a Mariei? n puine cuvinte putem spune c Maria particip la deplina preamrire a Fiului, deoarece a fost asociat la lucrarea de mijlocire universal fa de Tatl pentru ntreaga omenire. n felul acesta i ea este vie i prezent alturi de noi, cu acea slav la care toi suntem chemai i pentru care privim la Dnsa ca i la realizarea speranei noastre.

Cuvntul lui Dumnezeu care ne-a fost proclamat i pe care l-am auzit adineauri ne ajut i ne cluzete pentru a o recunoate pe Preasfnta Fecioar drept model desvrit al vieii cretine. Ca un ucenic fidel, Maria l urmeaz pe Maestrul Su pn la sfrit, acionnd n aceast via dup chipul i asemnarea sa, fiind rspltit cu ceea ce El a promis slujitorilor si fideli.

n Cntarea Magnificat, cuprins n fragmentul evanghelic de astzi, "Maria vorbete despre ea dar "eu"-ul ei este omenirea nou, suntem noi toi, astfel nct este figur real i ideal, particular i universal, existen individual i nsi umanitatea n totalitatea ei".

Grija i generozitatea Mariei fa de verioara ei Elisabeta, spiritul su de slujire fa de necesitile zilnice ale rudei sale, trebuie s ndemne pe fiecare dintre noi s fie "slujitor" fa de aproapele, motivat i convins c, sub chipul su i n persoana sa, ntlnim chipul i prezena Domnului.

n Fecioara Maria aadar este tocmai umilina sa cea care este preamrit, care este rspltit i care devine pentru noi exemplu admirabil i mai ales practic, exemplu de imitat n viaa noastr zilnic, pentru ca aceasta, zi de zi, s dobndeasc tot mai mult stilul lui Cristos, pentru c tocmai pentru umilina sa, de acum nainte, "toate neamurile" o vor numi fericit.

Vedei, iubii frai i surori, Maria nu este proclamat fericit pentru frumuseea Sa, pentru inteligena Sa, pentru statura ei fizic ci pentru umilina sa. Aceast umilin a Mariei nu trebuie neleas doar ca o ascundere pasiv ci mai degrab ca o voin activ de a-l pune pe primul loc pe Dumnezeu, adic pe Acela pentru care "toate sunt posibile", aa cum i anunase dinainte Arhanghelul Gabriel, cu ocazia vestirii Maternitii sale divine.

n momentele dificile, dragi frai i surori, n toate acele situaii inevitabile i adesea ntr-adevr dureroase pe care le ntlnim n viaa noastr, ar trebui s ne amintim c tocmai suferinele sunt, ca s zicem aa, sarea vieii. Credina ne nva c "toate sunt posibile pentru Dumnezeu", care, iubindu-ne, ne izbvete de ru, i ne ocrotete cu grij patern, oferindu-ne mereu tot ceea ce este mai bun pentru noi. "Pentru Dumnezeu toate sunt cu putin" devine ancora de care s ne prindem n momentele de dificultate, care cu siguran nu au lipsit, nu lipsesc i nu vor lipsi. De aceea Maria este Aceea "care a crezut c se vor mplini cele spuse ei de Domnul" (Lc 1,43), ea devine n sensul acesta ancora puternic i sigur, singurul refugiu n noaptea ntunecat a suferinei i a durerii.

Mariei, Mama noastr, devenit astfel sub Crucea Fiului su Isus Cristos viaa noastr, ne ncredinm pe noi nine n ntregime, aa cum suntem. Ea este femeia mbrcat cu soarele, avnd luna sub picioare i pe cap o coroan de dousprezece stele (Ap 11,20). Beneficiind de aceast poziie nobil i puternic n faa Fiului ei, suntem siguri c Ea nu va ngdui s ne lipseasc de ocrotirea i mijlocirea ei puternic, ci ne va obine toate harurile i favorurile cereti de care avem nevoie n viaa noastr.

Iubii credincioi, am dorit s mprtesc cu voi aceste scurte reflecii, cernd pentru voi toi de la Maica Unitii, Unitatea Bisericii, tocmai aici n Romnia, grdina Maicii Domnului, aa cum a numit-o Fericitul Pap Ioan Paul al Doilea. Din acest minunat Sanctuar al Maicii noastre de la Cacica nlm o rugciune profund i ncreztoare ctre Aceea care toate le poate, ca s ajungem ntr-o zi, cnd Dumnezeu va vrea, s fim ntr-adevr "o singur turm i un singur Pstor".

V spun acestea purtnd cu drag n inima mea pe fiecare dintre voi, fcndu-m interpretul fidel al Sfntului Printe Papa Benedict al XVI-lea, care salut cu afeciune pe pstorul acestei Dieceze i pe toi pelerinii care cu mult credin i iubire s-au ndreptat spre acest sanctuar marian n aceste zile. Pentru toi cei prezeni aici ca i pentru toi cei dragi ai dumneavoastr, mai ales pentru copii i cei bolnavi, Sanctitatea Sa ofer din inim o Binecuvntare Apostolic special pe care o vom mpri la sfritul acestei minunate celebrri. Maica Domnului s ne ocroteasc pe toi i s fie farul nostru cluzitor spre Fiul su Isus. Amin.

Ludat s fie Isus i Maria!

*

Textul a fost pus la dispoziie prin amabilitatea Surorilor Benedictine Contemplative de la Viioara.