Istoricul icoanei Maicii Domnului de la Cacica
La împlinirea a 200 de ani de prezenþã a icoanei Maicii Domnului la Cacica, pelerinajul din zilele de 14 ºi 15 august 2010, a fost unul deosebit. Aflându-se în pelerinaj spre Rokitno, un sanctuar din vestul Poloniei, unde se aflã, de asemenea, o copie a Maicii Domnului de la Czestochowa, pr. Alfons-Eugen Zelionca a redactat, la 11 august 2010, un scurt studiu asupra istoricului acestei icoane, urmând sã revinã cu amãnunte.
La momentul actual, cert este cã icoana aparþine ªcolii Poloneze ºi foarte probabil a fost pictatã la Czestochowa la începutul secolului al XVII-lea. Momentul pentru care au fost confecþionate imagini asemãnãtoare a fost unul deosebit, deoarece, la 8 septembrie 1717, imaginea de la Czestochowa a fost încoronatã cu coroanele papei Clement al XI-lea, care în anul 1716, a semnat actul de încoronare.
Cu prilejul acestei sãrbãtori au fost pictate în atelierul de la Czestochowa mai multe icoane, care, dupã ce au fost binecuvântate de ep. Krzysztof Andrzej Jan Szembek, episcop de Chelm, au fost preluate de rectorii sanctuarelor mariane din Polonia, în special prioritate au avut acele sanctuare care purtau hramul Maicii Domnului. Un astfel de sanctuar se aflã în localitatea Bochnia încã din secolul al XVII-lea, iar delegaþia care a fost prezentã la sãrbãtoarea Încoronãrii a primit (sau, e posibil, a achiziþionat) o astfel de icoanã.
Ulterior vremurile tulburi care s-au abãtut asupra Poloniei au dus la masive migraþii. ªtim cã primii coloniºti stabiliþi la Cacica la sfârºitul secolului al XVIII-lea au fost din aceastã localitate, Bochnia, aproape de Krakowia. Ulterior au venit alþi coloniºti, de asemenea mineri din Wieliczka. Tradiþia oralã cu privire la geneza imaginii de la Cacica ne sugereazã cã atunci când coloniºtii au migrat, au luat cu ei cel mai de preþ lucru, acesta fiind icoana Maicii Domnului de la Czestochowa. În consecinþã, este foarte probabil ca icoana pe care o venerãm noi sã fie tocmai aceastã icoanã.
Vremurile care au urmat ºi-au pus amprenta asupra cultului într-un mod deosebit. Primul paroh era armean ºi era din Stanislawow, unde era viu cultul Maicii Domnului fãrã semnele tãierii pe chip. Este posibil cã nu vremurile sã fi acoperit acele semne, ci sã le fi fãcut intenþionat promovând cultul Maicii Domnului plinã de har, în care a fost crescut în localitatea natalã Stanislawow ºi care era atât de viu în Dieceza de Lemberg.
Cultul marian în Polonia
La o analizã a sistemului pe care se axeazã cultul marian în Polonia ºi modul prin care promoveazã ei dragostea cãtre Maria, se poate constata cã polonezii au un program foarte bine stabilit ºi care în general prevede o pregãtire profundã. Iatã câteva aspecte:
1. Fiecare sãrbãtoare este pregãtitã intensiv pe plan local, parohii, filiale;
2. Icoana viziteazã fiecare parohie, filialã, capelã, unde, timp de o sãptãmânã, rãmâne pentru ca lumea sã se poatã ruga ºi sã poatã aprofunda cultul Maicii Domnului;
3. Cultul se întinde dupã un program bine stabilit în timp, de exemplu, trei ani vizitarea într-o diecezã. În mod solemn este transportatã ºi primitã ca atare. Preoþi pregãtiþi merg ºi predicã un fel de misiuni, pentru fiecare categorie socialã: adulþi, tineri, copii, bolnavii sunt trataþi deosebit, mai ales cãsãtoriile nesacramentale; se fac procesiuni ºi nopþi de priveghere ºi cateheze timp de o sãptãmânã. La sfârºit, într-un cadru solemn cu preoþii din decanat ºi prezenþa episcopului sau a unui delegat, icoana este transportatã în biserica filialã sau în parohia învecinatã. În fiecare bisericã unde icoana a poposit rãmâne o copie a imaginii, pentru ca ulterior credincioºii sã o poatã purta în procesiune ºi sã se poatã ruga. Se formeazã la sugestia predicatorului grupe de rugãciune ºi grupe pentru rozariul viu.
4. Anual se încearcã o vizitã la sanctuar, în diferite forme: promovarea copiilor ca dupã prima Împãrtãºanie sã facã împreunã cu parohul acest pelerinaj, de asemenea ministranþii ºi cei care primesc Mirul, dupã Mir fac un astfel de pelerinaj ca formã de mulþumire. Cei care urmeazã sã susþinã examenul de bacalaureat, toþi din diecezã, cu o sutã de zile înainte de examen, fac un astfel de pelerinaj, astfel se creeazã acea aprofundare a cultului ºi a dragostei cãtre Maria.
5. În timp ce icoanã viziteazã fiecare bisericã parohialã ºi filialã se adunã aur, argint ºi alte pietre preþioase, iar la finalul celor trei ani icoana se reîntoarce în sanctuar ºi din cele adunate se confecþioneazã o mantie ºi coroane.
Un astfel de program ar putea fi adaptat ºi adoptat ºi în Dieceza de Iaºi, care chiar dacã va fi de o mai micã anvergurã, ne va înãlþa cu siguranþã spre o aprofundare a misterului mântuirii prin aceastã devoþiune atât de minunatã.
Pr. Alfons-Eugen Zelionca